10 tips til et lykkeligere liv

Hey søde piger,

Forleden dag stoppede jeg op og tog det her billede af hvor freakin’ glad i låget jeg var. Det billede skal minde mig om hvor godt i kroppen jeg har det når jeg er lykkelig helt ind til knoglerne. Den dag havde jeg været til et fantastisk møde, og jeg følte mig så overdrevet lykkelig og taknemmelig på samme tid. Følelsen af lykke er på ingen måde en selvfølgelig, og det er noget som vi for guds skyld ikke må tage forgivet. De fleste af os har nok alle prøvet at føle os ulykkelige på et eller andet tidspunkt i vores liv, og det er op ingen måde sjovt. Det er ødelæggende og det kan gøre alt uoverskueligt. Det har jeg i hvert fald prøvet, og derfor øver jeg mig stadig hver eneste dag på at blive en endnu gladere og lykkeligere udgive af mig selv. En af de ting som jeg gør hver morgen og aften er, at læser jeg en lille motivations tekst i en app, som hjælper mig på vej til et gladere og mere afbalanceret liv. Det har jeg gjort hver dag i nu 3 år, hvilket svarer til 2.190 oplæsninger. Jeg gør mit bedste for hver eneste dag at leve efter de gode råd i appen og generelt følge de her 10 tips som jeg nu vil vidergive til jer. De har virkelig hjulpet mig på vej til et glad mindset og et lykkeligere liv. Igår aftes handlede det om at vi skal huske at gøre alle de ting som får os til at føle os glade og godt tilpas. Vi skal huske  os selv mit i den travle hverdag, og så skal vi huske at elske os selv højt indefra og ud. Når vi gør det, tiltrækker vi nemlig også en masse gode ting. Lidt som en magnet-effekt. Det gav mig helt lyst til at skrive et lille indlæg til jer om “lykke”.
Hvad er lykke og hvordan bliver vi mennesker egentlig mere lykkelige? Det er noget som jeg har studeret meget de sidste par år. 🙂

Faktisk viser forskning at 50% af vores lykke er genetisk bestemt.
10% bygger på tilfældigheder.
Og 40% er afhængig af den måde, du lever dit liv på.

Psykologer og en hel række af dygtige fagfolk har (heldigvis) forsket i, hvordan du selv kan være med til at påvirke dit liv i en lykkelig retning.

Dyrk motion og hold dig slank

Motion sætter gang i to primære lykke-kemikalier, nemlig endorfiner og cortisol. Cortisol er et hormon din krop producerer, når du er stresset. Når du dyrker motion, bliver det forbrændt, og samtidig producerer din krop de ellevilde endorfiner – et hormon, som gør dig glad i låget. Studier har også vist at slanke, veltrænede personer er lykkeligere end overvægtige, hvilket jeg synes er ret tankevækkende. 🙂 Find en sportsgrens som du elsker, og brug tid på den. For mit vedkommende er det Hot Yoga, lange gåture og fitness.

Skønhedssøvn – Sov 6 timer og 20 minutter  

Skønhedssøvn skal der til – og lykkesøvn! I en livsstils-undersøgelse blev 4.000 testpersoner bedt om at vurdere deres lykke på en skala fra nul til fem. Dem, der havde sovet 6 timer og 20 minutter, scorede højst på lykke-barometeret. Jeg sov engang minimum, 9 timer hver dag, indtil en gammel ven gav mig et tip om at føre søvn dagbog over en måned, og på den måde finde ud af hvornår jeg vågnede og var aller mest frisk og glad. For mit vedkommende er det 7 timer. At sove for mange timer kan gøre dig endnu mere træt og lad, og på den måde påvirker det dig ikke ligefrem i en lykkelig retning, på sigt. 🙂 Prøv dig frem og se hvad der virker for dig, det kan jeg virkelig anbefale.


Meditér  

Meditér, det får dit stress-niveau til at falde, øger dit selvværd og gør dig fokuseret, rolig og positiv.

Der er en stigende mængde af beviser, der viser at meditation kan gøre folk sundere og gladere. Nogen mener endda at det kan øge din levetid, forandre din hjernestruktur og ændrer personligheden. Ret vildt ik’?
Før du affærdiger meditation som noget kun for buddhistiske munke eller hippier, så vil det gavne dig at finde ud, hvad du måske mangler ved at undlade at meditere. Defor kan jeg virkelig anbefale ALLE at prøve det på egen krop over en periode, og så mærke forskellen. Husk at du kan gøre det på din helt egen måde.
Meditation svarer til at give din hjerne en luftventil, så dampen kan komme ud, og det er uden tvivl et nødvendigt redskab i vores dages 24/7 samfund, hvor vi konstant er “på”. Du kan meditere ved at lytte til musik, skrive dagbog, bede en bøn, tage et langt varmt bad. Alle disse ting svarer til meditation, da de fokuserer på dit sind og hjælper til at få ro i sindet. Ved at gøre dette, så vil din puls, vejrtrækning og hjerterate formentlig begynde at sænkes, og dine muskler vil begynde at slappe af. Dit sind vil også begynde at slappe af, så tankerne ikke længere styrter af sted.

Meditation kan hjælpe med at lindre:
– Højt blodtryk
– Kroniske smerter, inkl. hovedpine
– Vejrtrækningsproblemer
– Søvnforstyrrelser og træthed
– Gastrointestinal lidelser og irritabel tarm syndrom
– Hudlidelser
– Mild depression og præmenstruelt syndrom
– Meditation er tydeligvis på linje med motion og sund kost, når det kommer til at forbedrer dit helbred.

Sig TAK  og vær’ taknemmelig

Tre bogstaver, hvor nemt kan det være? 😉 Mennesker, der siger: ”Tak!” er generelt lykkeligere end folk, der ikke gør. Tal og skriv om, hvad der gør dig taknemmelig. At tilgive og give slip på nag, gør dig også til et lykkeligere menneske. Så fortæl din veninde / kollega / kæreste når hun eller han gør dig glad. Og sig det højt, når du tænker noget positivt.

Find en kæreste (en glad én!)  & brug tid med positive mennesker

En undersøgelse viser, at hvis du har en glad kæreste, er der også større sandsynlighed for, at du selv er en lykkeridder. Det har jeg personligt gjort, så jeg taler ud fra erfaring når jeg fortæller jer at det virkelig virker. 😀 Det er så genialt! Du kender sikkert fornemmelsen af, at du bliver påvirket af andres humør. Hvis din veninde eller kæreste er bitter og surmuler, går der ikke længe, før dit humør er på vej nedad. Din kæreste bruger du meget tid med, så prøv at gå efter en glad en af slagsen. 😉

Det gælder generelt, omgiv dig med positive mennesker som bidrager til god energi.

Brug dine penge på oplevelser  

Oplevelser gør dig lykkeligere end gadgets. Så brug dine penge på flybilletter eller en tøsedag i stedet for en dyr designertaske. En forsker fra University of Melbourne mener endda, at de materielle goder kan være skadelige for din lykke, fordi ting er nemmere at sammenligne. Det har jeg personligt godt kunne relatere til nogen gange.

Spis 4 frugter og grøntsager om dagen  

Sund kost gør dig frisk, slank og glad. Det er videnskabeligt bevist. Så øv dig i at lange ud efter en gulerod frem for en mars bar. Der blev engang lavet et forsøg med 4.000 testpersoner, og de lykkeligeste var dem der gnaskede sig gennem fire styks frugt og grønt om dagen. De havde det bedst følelsesmæssigt. Så gør det til en vane at få din frugt og grønt hver dag.

Go’morgen sex

Ja, den måtte jo næsten komme. Jeg tror at alle ved at et sundt sexliv gør dig lykkeligere.  Men vidste du, at især morgensex giver dig et ekstra stærkt lykke-boost? Mange studier viser at kærestepar der begynder dagen med sex, får udløst feel-good oxytocin i kroppen, som får dem til at føle sig kærlige og sammenflettet hele dag.

 
Hold op med at tro at du skal være perfekt hele tiden
.

Forvent ikke, at du selv eller andre skal være perfekte. Der er ingen mennesker i denne verden, der er perfekte. Du behøver altså ikke altid at skulle imponere andre mennesker, og du behøver ikke at gøre alting perfekt. Det er noget som jeg hver dag øver mig på. Jeg er lidt af en perfektionist når det kommer til…. ALT! Det kan virkelig være trættende nogle gange. Det er i hvert fald en god idé at huske på at alt ikke behøves at være så skide perfekt, og så skal vi alle lære at sige nej til urimeligheder eller ting som vi ikke kan stå inde for eller gider – både på arbejdspladsen (eller skolen) og i privatlivet.

Lær at leve i nuet 

 Livet er kortere, end du tror, så lad være med at spilde din tid på at ærgre dig over ting  der er sket i fortiden, og lad være med at bekymre dig om fremtiden, for du kan alligevel ikke gøre noget ved det. Har du begået en fejl, så lad være med at ærgre dig over det. Prøv i stedet at lære noget af dine fejl, så du ikke gentager dem. Lev i nuet og nyd livet, mens du har det. Gi’ slip.

Grin mindst én gang om dagen

Husk at grine mindst en gang om dagen. Fokuser på ting der gør dig glad, i stedet for hele tiden at tænke på ting der gør dig ked af det. Alle mennesker har sorger og bekymringer. Det drejer sig om at behandle problemerne på en positiv og konstruktiv måde. En god latter kan ofte gøre underværker og løse op for en spændt situation. Tænk også på hvor mange bekymringer der forsvinder helt af sig selv med tiden..

Nå peps, det var alt for nu. Det blev alligevel til en ret lang smøre om glæde og lykke. Men jeg håber at I kan bruge mine råd.  Du behøves ikke at følge alle 10 råd til punkt og prikke, hver eneste dag for at blive et lykkeligt menneske. Det er slet ikke min pointe, men jeg er sikker på at de 10 råd hver især kan hjælpe dig på vej og bidrage til et lykkeligere liv. Om ikke andet så måske det har sat lidt tanker igang?  Jeg reflekterer meget over mit eget liv, og efter yoga her i morges følte jeg helt vildt for at lave det her indlæg til jer.
Nu vil jeg hoppe igang med dagen og få lavet mig en kop kærlighedskaffe. Rigtig god dag piger. xx jeres Simone

(Visited 4 times, 1 visits today)

Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *