Du bliver aldrig til noget hvis ikke du ikke sætter dig mål

Hej kære,

Her i weekenden har jeg virkelig brugt nogle timer på at reflekterer over mit liv og min struktur i hverdagen. Det er noget som jeg oftest gør for mig selv en gang hver tredje måned, for hele tiden at blive bedre og lære af mig selv og mine egne fejl.

Da jeg første gang startede min egen virksomhed som 19 årig, havde jeg utrolig svært ved at få sat mig nogle konkrete og realistiske mål. Oftest var min udfordring at jeg altid satte mine mål alt for langt ud i fremtiden. “Om et år vil jeg bo i min drømme bolig” ” Om et år vil jeg have omsat for 1 million kr.”, “Om 6 måneder vil jeg have råd til at tage på en vild shopping tur i Paris og købe lige hvad jeg har lyst til”. 

Det der med at sætte mål langt ude i fremtiden, oplever jeg oftest er meget lettere for folk,  end rent faktisk at sætte os ugentlige mål eller for den sagsskyld, daglige mål. Selvfølgelig er det altid godt at drømme lidt ud i fremtiden, og ikke mindst få skrevet sine ønskede milepæle ned, men man er også ned til at være utrolig konkret hvis at man skal lykkedes.
Jeg lærte blandt andet lidt på den hårde måde, hvor vigtigt det hele tiden er, at være bevidst om motivationen bag sit ønskede mål. Det er nemlig motivationen der skal være med til at følge os i mål, og som konstant skal ligge on top of mind, som det første når man vågner. Efter at have været selvstændig det første år, følte jeg af og til at jeg var lidt “stock”. Jo vist tjente jeg min månedsløn, men jeg rykkede mig ikke ligeså meget som jeg havde forventet og i forhold til mit opstillede mål. Jeg fandt derfor lige pludselig ud af, at det hele faktisk bundede i mine manglende struktur når jeg satte mig mål. For det første skulle jeg være bedre til at opstille mål for mig selv, som ikke lå så langt ude i fremtiden, og så skulle de være meget mere konkrete. Da jeg aktivt begyndte at gøre netop disse 3 steps for 5 år siden, var det som om at både min virksomhed og jeg begyndte at vokse helt vildt, og en helt masse gode ting begyndte at ske for mig. Jeg var generelt mere realistisk, og fik utrolig mange selv-bekræftende “aha-oplevelser” hver gang jeg rent faktisk nåede mit daglige eller ugentlige mål, og det gav ikke kun blod på tanden, det motiverede mig virkelig hver gang jeg nåede et mål eller del mål. Det gav mig også en form for indre ro, der gjorde, at når jeg skulle holde fri, blev det med god samvittighed og knap så mange halv-nervøse sommerfugle i maven.

Jeg er helt sikker på at du også kender til alt det der med at lave lange lister og opstille mål for dig selv. Vi opsætter nemlig alle sammen konstant mål for os selv, hvad enten det angår træning, kost, karriere og listen er lang.
Hvis du har det ligesom jeg havde, og du er typen som hele tiden sætter en helt masse mål, men har svært ved at gennemføre eller blot mangler lidt struktur, så følg de her 3 simple steps til succes. 🙂

SÅDAN SÆTTER DU MÅL OG HOLDER DEM

 

1. Du skal vide, hvor du vil hen

Det første skridt på vejen til at sætte mål, der ændrer dit liv, udvikler dig personligt og rykker dig videre til næste step, er at finde ud af, hvor du faktisk gerne vil hen. Hvad er det du gerne vil nå med dit mål?

Riv en formiddag ud af kalenderen. Start dagen stille og roligt. Gå en tur i skoven, sæt dig på din favorit café eller find et andet sted, hvor du slapper af. For nu er det tid til at drømme.

Forestil dig, at du kan være, få og opnå alt. Der er ingen begrænsninger ? hverken fysiske eller psykiske.

Rigtig mange mennesker har svært ved at lade tankerne flyde fuldstændig frit, det kræver en del øvelse. Men en god måde at komme i gang er at identificere, hvad du elsker at lave, og hvad der gør dig glad.

Og skriv det ned!

Hvis du stadig har svært ved at komme i gang, så er der her en række spørgsmål til at kickstarte dine drømme:

  • Hvordan set dit perfekte liv ud?
  • Hvad er dit drømmejob?
  • Hvilken livsstil drømmer du om?
  • Hvordan vil du gerne bruge resten af dit arbejdsliv?
  • Hvordan vil du gerne bruge din fritid

Det vigtigste i denne proces er, at du ikke lader andres forventninger, ambitioner og fordomme begrænse dig.

2. Du skal have et smart mål

Okay. Det er selvfølgelig ikke fordi dine mål skal vinde en eller anden form for award – med smart-mål, skal du blot kunne svare ja til alle 5 nedenstående indikatorer:
Er dit mål:

  • Specifikt ?
  • Målbart ?
  • Ambitiøst ?
  • Realistisk ?
  • Tidsbestemt ?

    3. Hold motivationen gennem de hårde tider

    Det kan være hårdt at nå sine mål og ligesom du vil have dage, hvor det hele bare glider, og du nærmer dig målet med hastige skridt, så vil der også være perioder, hvor det bare går i stå, panikken breder sig og målet forsvinder som en prik i horisonten. Det er her du skal kæmpe, og din brændende motivation skal være med dig. Intet er nemt, men husk på, at dit mål var realistisk da du opsatte det og derfor kan du også gennemføre, selv i de sværeste tider hvor alt kan føles hårdt og meningsløst.

     Hvad er fordelene ved at nå dine mål?
    Hvis du skal nå dine mål, så er det vigtigt, at du er motiveret. En god måde er at skrive alle fordelene op på en liste, og ikke mindst skrive 5 følelser ned, som du vil sidde tilbage med og føle, når du har opnået dit/dine mål.

    Hvad enten du formulerer en drømmesætning, laver en fordelsliste eller noget helt tredje, så skal du være konkret. Beskriv hvordan dit liv skal være når du er i mål. Jo mere konkret du beskriver fordelene, jo bedre vil de kunne motivere dig, når du skal gå vejen fra tanke til handling. Jeg er personligt fan af først at skrive det hele ned på et stykke papir, og derefter tager jeg et nyt papir hvor jeg tegner det jeg lige skrev og følte. Man kan også printe billeder ud fra nettet og lave en kollage.

Vigtigst af alt: Hæng den op et sted hvor du ser den bevidst eller ubevidst hver eneste dag. Min hænger i soveværelset.

Lad os alle komme igang og sætte nogle mål! Når vi opsætter mål for os selv og skriver dem ned, er det videnskabeligt bevidst, at der er meget større chance for at du rent faktisk når dine mål, og får succes!

xx jeres, Simone

(Visited 7 times, 1 visits today)

Kommentarer

  • Tusinde tak for dette dejligt inspirerende indlæg! Det gav mig en masse stof til eftertanke. Jeg er smadder god til at nå de mål jeg sætter mig op, men jeg har et mål (at blive helt tonet) som jeg tit mister motivationen til, fordi jeg har en rigtig pæn krop allerede (som jeg elsker!) – men dine tips giver rigtig god mening for mig (især det med at skrive ned med hvilke følelser jeg har når jeg har nået mit mål, og hvilke ting jeg elsker og som gør mig glad, for det gør mig vildt glad at træne og at spise sundt, nogen dage (sjældnere end ofte) er motivationen der bare ikke (fordi jeg jo også er glad for sådan som jeg er nu) så det var helt klart nogle brugbare tips for mig). Er i øvrigt helt vild med din blog og din personlighed, jeg har først lige opdaget din blog for et par dage siden, hvilket jeg er glad for 😀

    • Hey Julie,
      Hvor er du sød ! Tusinde tak – er glad for at du kan lide hvad jeg laver. Følg endelig med og keep up the good work! Er sikker på at du nok skal nå dine mål! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *